هوشمند سازی ساختمان

1- مزایای سیستم Wireless نسبت به Wiring:

۱. نصب سیستم بر روی بستر سنتی بدون نیاز به کابل کشی خاص

۲. سهولت در اضافه کردن آپشن پس از عملیات سیم کشی

۳. هزینه های بمراتب پایین تر

۴. نصب و راه اندازی سریع و ساده

۵. امکان برگشت به حالت سنتی در صورت درخواست کاربر

۶. حل مشکل Single point Of Failure ( در برندهای بی سیم درصورت رخداد هرگونه مشکل در یک قسمت ازسیستم اتفاقی برای کل سیستم رخ نمی دهد بعنوان مثال در صورت اختلال در سیستم تغذیه برندهای مبتنی بر کابل کشی، کل سیستم عملا” بلا استفاده می ماند تا زمانی که شرکت راسا” به محل مراجعه کرده و این نقص را برطرف نماید، درحالیکه در سیستم های بی سیم در صورت اختلال در هر قسمتی فقط آن بخش از کار می افتد و حتی اگر سیستم کنترلر مرکزی هم از کاربری خارج گشت باز هم مشکلی برای کل سیستم بوجود نمی آید و کاربر می تواند با استفاده از کلیدها و ریموت های عادی امور عادی زندگی خود را پیش ببرد.)

۷. امکان کاربری ساده تر برای خردسالان و افراد مسن

2- پشتیبانی از سیستم ترکیبی wireless و Wiring:

برخی از برند هت بعنوان یک برند ترکیبی شناخته می شوند که می توان در آن هم از سیستم Wiring و هم سیستم Wireless استفاده نمود. در صورتی که مشتری نیاز خود را بر اساس سیستم Wiring مطرح نماید می توان کابل کشی های مخصوص را انجام داده و کابل ها را در تابلوی برق واحد متمرکز نمود و کاربران با استفاده از پنل های تاچ خود می توانند به کنترل کل سیستم بپردازند.

3- بررسی سیستم در سطوح مختلف از لحاظ امنیت :

۱. کنترل از طریق اینترنت: در برند ی که کنترل از طریق اینترنت از طریق Cloud بوده و کاربر نیازی به خرید IP ثابت ویا شارژ ماهیانه ندارد تمامی دستگاهها و کاربران با توجه به MAC Address و Unique Address شرکتی خود شناسایی میشوند که در لایه رمزنگار شده با پروتکل SSL ( که درگاههای پرداخت الکترونیک آنلاین از آن استفاده میکنند ) به تبادل اطلاعات می پردازند که بالاترین سطح امنیتی حال حاضر جهانیست .

۲. کنترل محلی Wi-Fi : شاید شنیده باشید که اشخاصی با نرم افزارهایی که اغلب روی گوشی های اندروید Root قابل نصب هستند توانایی هک Wi-Fi شما را دارند . اما در واقع چه چیز در جریان است:

۱. اکثر نرم افزارها wps مودم را مورد حمله قرار میدهند. شما میتوانید با غیر فعال کردن این گزینه امنیت مودم خود را بالاتر ببرید .

۲.نوع کدینگ : همانطور که میدانید WPA2 از WPA جدید تر و با امنیت بالا تری می باشد بنابرین بهتر است به جای WPA از WPA2 استفاده گرد

۳. هک WPA2 : شاید شنیده باشید نرم افزاری این کدینگ را هم هک میکند اما نکته اینجاست که اکثر نرم افزار هایی که شما برای هک Wi-Fi دیگران استفاده میکنید ابتدا شما را هک میکنند و لیست تمامی پسوردهای ذخیره شده در گوشی شما به همراه MAC مودم و موقعیت جغرافیایی شما را به سایت خود ارسال میکنند پس رمز عبور Wi-Fi خود را در اختیار همه قرار ندهید شاید آنها این برنامه ها را که خود به نوعی ویروس هستند داخل گوشی داشته باشند.

۴. استفاده از MAC Filter : با فعال کردن لیست MAC های مجاز در مودم خود میتوانید از هک شدن مودم جلوگیری کنید و امنیت بسیار بالاتری را برای شبکه خود فراهم آورید.

۵. پروتکل استاندارد با بسته اطلاعاتی کد شده: سیستم اسمارت مایر از پروتکل های استاندارد برای انتقال اطلاعات خود در شبکه استفاده میکند اما قسمت DATA در این بسته ها رمزنگاری خاص شرکت را دارد در نتیجه امنیت آن از سیستم های Open Source بالاتر است. (در سیستم های KNX و S-BUS با تحلیل بسته اطلاعاتی میتوان به مفهوم DATA پی برد.)

4- تحلیل سیستم از لحاظ نویز پذیری و تداخل فرکانسی:

۱. باند فرکانسی: اکثر سیستم ها روی باند فرکانسی 433 تبادل اطلاعات میکند این باند فرکانسی رایج ترین باند فرکانسی باز در سیستم های خانگی میباشد به عنوان مثال فرکانس ریموت های پارکینگ 433.92 میباشد . هر یک از دستگاه ها باتوجه به MAC داخلی خود یک فرکانس یکتا Unique در باند فرکانسی را برای خود رزرو میکنند و هیچ 2 دستگاه با یک فرکانس کار نخواهند کرد.

۲. مودلاسیون: سیستم های وایرلس تنوع زیادی در مودلاسیون داده ها دارند از رایج ترین آنها میتوان به FM و AM اشاره کرد که همان FSK و ASK در سیستم های الکترونیکی میباشد. از این دست مودلاسیون ها در سیستم های مخابراتی بسیار زیاد بوده و همین باعث میشود تا سیستم های مختلف حتی در یک فرکانس خاص بتوانند بدون ایجاد تداخل روی یکدیگر با هم کار کنند.
برند های با امنیت از ترکیب چند مودلاسیون به صورت همزمان جهت بالا بردن امنیت استفاده میکنند.

۳. پروتکل: پروتکل زبان ارتباطی بین دو دستگاه میباشد که درصورت یکی بودن زبان بسته اطلاعاتی برای تحلیل های بیشتر به لایه های بالاتر رفته و در غیر این صورت بسته پذیرفته نمیشود.

۴. فرکانس نویز: نویزها ماهیتهای مختلفی دارند اما معمولا فرکانس های بسیار بالا بر روی سطوح ولتاژی مدارات اعمال نویز میکنند، هرچه فرکانس کاری سیستم ها به نویزها نزدیکتر باشد تاثیر آنها بر روی آن سیستم بیشتر خواهد بود. فرکانس کاری محصولات اسمارت مایر 433MHz میباشد که در مقایسه با فرکانس کاری Wi-Fi که 2400MHz ( 2.4GHz ) میباشد بسیار پایین تر بوده و نویز پذیری آن در حد صفر میباشد .

5- ارتباط از طریق اینترنت و استفاده از تکنولوژی Redundancy Cloud Server:

جهت کنترل از طریق اینترنت نیازی به استفاده از IP Static نیست و از طریق تکنولوژی Cloud و سرورهای قدرتمند شرکت این امر محقق می گردد. اسمارت مایر جز معدود برندهاییست که از تکنولوژی جدید Redundancy Cloud Server استفاده می نماید. این تکنولوژی امکانی را مهیا می نماید که درصورت از دسترس خارج شدن سرور اصلی سرورهای پشتیبان به روی خط بیایند و عملا امکان قطع ارتباط را به صفر برسانند.

6- استفاده از بستر RF433MHz بعنوان محبوب ترین سطح فرکانسی مورد استفاده در بازار ایران:

۱. ریموت پرده های موجود در بازار اعم از تولیدات داخلی یا تولیدات کشورهای چین، ترکیه، برندهای اروپایی مانند سامفی فرانسه و… همگی بر روی سیستم می آیند و Learn می شود و مانند برخی برندهای اروپایی نیازی به استفاده از یک واسط (Gateway) جهت تبدیل فرکانس نیست.

۲. ریموت درب پارکینگ

۳. ریموت کرکره های برقی

۴. ریموت پرده های ویدیو پروژکتور

6- قابلیت استفاده از تمامی سنسورهای بی سیم موجود در بازار:

برند مناسب برندی هست که سنسورهای بی سیم موجود در بازار مانند سنسورهای Motion Detector و مگنت بدلیل استفاده از پهنای باند 315MHz توسط سیستم آنها پشتیبانی شوند و چون این سنسورها قیمت های پایین تری نسبت به سنسورهای اروپایی یا سنسور خود برند دارند می توان ضمن کاهش هزینه ها براحتی از آنها استفاده نمود.

7- کنترل سیستم های مبتنی بر : IR – Infrared

از نقاط قوت اکثر برند های خانه هوشمند در کنترل Ir می توان بموارد زیر اشاره نمود:

۱. قدرت سیگنال Ir پخش شده: سیگنالهای Ir تا شعاع 8 متر و حتی از بازخورد با سطح اجسام هم منتشر می شوند ولی در نمونه های مشابه چینی شاید حداکثر تا 1 متر این میزان برسد.

۲. عدم محدودیت در تعداد کدهای Ir ذخیره شده: ولی در برخی برندهای اروپایی این تعداد به حداکثر 22 کد می رسد.

8- کنترل از طریق SMS

از طریق کنترلر مرکزی هوشمند و بواسطه SMS می توان انواع فرامین و یا سناریوها را اجرا نمود و یا از وجود آلارم های مختلف آگاه گشت. این امکان در برندهای چینی بی سیم وجود ندارد و در برندهای اروپایی با محدودیت تعداد و شکل وجود دارد.

9- سیستم امنیتی:

کاربر در صورت استفاده از کنترلر مرکزی هوشمند یک سیستم امنیتی را بطور کامل با استفاده از سنسورهای خود برند یا سنسورهای ارزان قیمت بی سیم مشابه در بازار میتواند پیاده نماید. در صورت رخداد حادثه علاوه بر آلارم محلی کاربر از طریق SMS و یا بستر اینترنت نیز متوجه پیغام های خطر می شود.

10- امکان کنترل از طریق تلویزیون:

کاربر در صورت استفاده از کنترلر مرکزی هوشمند می تواند با اتصال کابل HDMI به تلویزیون به کنترل کامل تجهیزات از روی صفحه تلویزیون بپردازد. این قابلیت خاص فقط در یکی از برندهای آمریکایی و یک برند ایتالیایی دیده می شود.

11- تعریف منطق هوشمند:

یکی از مهم ترین قابلیت های خانه هوشمند بی سیم توانایی برنامه ریزی هوشمند توسط کاربر و بدون نیاز به هیچ گونه دانش برنامه نویسی می باشد. کاربر خود براحتی و بدون نیاز به نصاب شرکت می تواند به تعریف سناریو، برنامه زمانی بپردازد و یا به تعریف منطق هوشمند پرداخته و از قابلیت های یک سیستم هوشمند با استفاده از ادراک سنسورها بپردازد.

12- یکپارچگی محصولات:

برندی که دارای کامل ترین سبد محصولات در بازار می باشد و مانند بعضی از برندها نیازی نیست برای ارائه Solution به جمع آوری و ترکیب برندها روی آورد برند خوبی در این‌ زمینه می باشد. چون هم در نظر مشتری امری ناپسند بنظر می رسد و بقول معروف سیستم “وصله پینه ای” بنظر می رسد و هم از لحاظ فنی ترکیب این دستگاهها اکثرا” با اختلالات مختلفی مواجه می شود.

13- کاربری ساده سیستم:

سیستم باید بنحوی تعبیه شود که خردسالان و یا افراد سالمند بدون هیچ گونه مشکلی با سیستم کار نمایند و کاربر خود بدون نیاز به شرکت به تعریف سناریو، برنامه زمان بندی و… بپردازد.

14- نصب و راه اندازی ساده و بدون نیاز به برنامه نویسی:

امروزه برند هایی هستند برخلاف بسیاری از برندهای موجود در بازار نیاز به هیچ گونه برنامه نویسی ندارند و تنها با 2 ساعت آموزش و یا حتی مطالعه “دستورالعمل نصب و راه اندازی می توان به نصب سیستم پرداخت. مدت زمان صرف شده برای نصب تجهیزات در یک واحد 100 متری 2 الی 3 ساعت تخمین زده می شود.

15- داشتن چندین solution جهت کنترل روشنایی:

۱. استفاده از کلیدهای تاچ (فیدبک دار هستند در مقایسه با تولیدات داخلی که بدلیل نداشتن سیستم مرکزی و یکپارچه از این امکان مهم محروم هستند و در مقایسه با برندهای اروپایی که تولید کلید ندارند نیازی به استفاده از کلیدهای چینی با کیفیت پایین نیست)

۲. استفاده از ماژول های مبدل جهت هوشمندسازی کلیدهای سنتی ( این امکان در برندهای چینی نیست)

۳. استفاده از رله های تابلویی ( هنگامی که نخواهیم از کلید استفاده کنیم و صرفا بخواهیم از روی تبلت و یا پنل لمسی کنترل انجام دهیم)

16- داشتن solution های مختلف جهت کنترل سیستم سرمایشی و گرمایشی:

۱. توانایی کنترل کولر آبی با استفاده از پنل های موجود در بازار که دارای ریموت Rf هست.

۲. کنترل اسپلیت، VRF سقفی و ترموستات ها بواسطه استفاده از ir بطوریکه مانند برندهای اروپایی نیازی به خرید ترموستات خود شرکت نیست و صرفا با نصب ترموستات های با کیفیت و ارزان قیمتی که در بازار ایران بوفور یافت می شوند می توان به کنترل سیستم گرمایشی پرداخت.

17- کنترل سیستم موزیک:

در صورت استفاده از تاچ پنل یا سیستم صوتی هوشمند می توانید از قابلیت پخش موزیک آن نیز استفاده نمایید، بطوریکه هم از طریق Wi-Fi و از روی تبلت یا موبایل بصورت مستقیم و بدون استفاده از هیچ گونه نرم افزار خاصی و با استفاده از تکنولوژی E-Sharing می توان track مورد علاقه را به پنل فرستاد و هم از درگاه های USB که جهت اتصال Flash در نظر گرفته شده و یا اتصال Memory Card استفاده نمود. همچنین پنل ها دارای آمپلی فایر داخلی می باشند و موسیقی انتخاب شده توسط کاربر را مستقیما” به خروجیهای بلندگو میفرستند.

18- آیفون تصویری:

در این زمینه اسمارت مایر بعنوان تنها برندی که از آیفون های تصویری نصب شده در پروژه های آپارتمانی و ویلایی می تواند پشتیبانی نماید شناخته شده است. با نصب یک ماژول مبدل آیفون بر روی مسیر آیفون می توان ارتباط صوتی و تصویری با مراجعه کننده درب ساختمان برقرار کرد و در صورت لزوم درب را باز نمود.

19- نرم افزار قوی و قدرتمند:

اکثر سیستم های ساخت کشور چین درای نرم افزارهایی با ساختار نه چندان منظم هستند که اکثرا” دارای Bug های مختلف بوده و بعلت Hang مکرر سیستم کار کردن با آنها تا حدود زیادی سخت می باشد. اما نرم افزار های برند های مطرح دارای ساختاری زیبا و هسته ای محکم می باشد که کارکردن با آن در عین لذت بخش بودن بسادگی امکان پذیر می باشد.

20- مزایای برخی کلیدهای تاچ نسبت به انواع کلیدهای تاچ موجود در بازار:

۱. کلیدهای برخی برند ها بدلیل سفارشی سازی جهت بازار ایران براحتی درون قوطی برق استاندارد ایران نصب می شوند و نیاز به هیچ گونه تخریبی نیست.

۲. کلیدهای برخی از برند ها دارای پنل شیشه ای گرمادیده (Tempered Glass) هست و مانند اکثر برندها از طلق استفاده نمی نماید(طلق خش می افتد و بخود الکتریسیته ساکن جذب می کند)

۳. کلیدها باید دارای طرح های مختلف م باشند و دست مشتری را در انتخاب باز بگذارند .

۴. کلیدهای برخی از برند ها دارای فیدبک می باشند ولی کلیدهای برندهای ایرانی از این قابلیت محروم می باشند.

۵. در طراحی کلیدها جهت قطع و وصل جریان بجای استفاده از Triac از رله که یک قطعه مکانیکی با طول عمر بالا و ایمن هست استفاده می گردد.